Premiile Cele mai frumoase cărți din România 2015: argumentația juriului

În 2015, din cele 233 de cărți înscrise în Concursul național de design de carte Cele mai frumoase cărți din România, juriul a ales 8 lucrări câștigătoare.

MARELE PREMIU
Dear Money
Dear Money – Concept editorial Alexandra Croitoru și Magda Radu, Grafician / designer Radu Manelici – design, Aurelian Ardeleanu – DTP, Editat de Asociaţia Salonul de Proiecte, Muzeul Naţional de Artă Contemporană, București, Tipărit la Master Print Super Offset

Dear Money este un proiect editorial cu un grad crescut de dificultate, care integrează şi prezintă unitar un material conceptual, vizual şi textual foarte divers. Editorii, în egală măsură curatorii unui proiect cu acelaşi nume, au selectat patruzeci de contribuţii artistice care abordează relaţia dintre artă şi bani.
Demersul designerului este riguros şi conştient până la cel mai mic detaliu grafic şi de tipografiere. Lay-out-ul liber asigură un cadru de expresie potrivit fiecărui tip de proiect, ghidajul de lectură fiind corelat cu organizarea informaţiilor prin intermediul mai multor niveluri de tipografiere asumate ca spaţiu de intervenţie conceptuală în grafică.
Mici subtilităţi de design punctează abordarea inteligentă şi ironică a designerului în relaţie cu însăşi tema centrală – raportul dintre artă şi bani. Jocul imprimării în oglindă, elementele care traversează de pe o faţă pe alta (pe coperte, supracopertă, pe paginile de gardă) propun o interpretare indedită a privirii celeilalte feţe a monedei.

Mențiune specială a juriului pentru CONCENTRAT DE ROMÂNIA
RO-KIT
RO-KIT – Alexe Popescu, Doru Someşan, Grafician / designer: Alexe Popescu, Editat de Publica, Tipărit la Artprint Bucuresti.

Cartea este un ghid funky de degustare a identităţii româneşti, inspirat de un proiect argentinian similar, dar ingenios adaptat la conținutul românesc. Prin minimum de mijloace de exprimare, ca trăsătură specifică a conceptului, realizarea grafică şi execuţia obiectului, cartea oferă o colecţie succintă, consistentă şi ușor accesibilă vizual de elemente specific culturii românești.
Designul este consecvent şi consistent: atât conţinutul – tonalitatea şi atmosfera, maniera ilustraţiei abordate, cât și ansamblul designului grafic – construcţia lay-out-ului – tipografierea, materialitatea și formatul sunt abordate într-un mod concis, dar clar articulat şi punctat.

Premiul pentru ALBUM
subREAL
subREAL – Magda Radu, Grafician / designer Milos Jovanovic, Otilia Mihalcea, Editat de Verlag Für Moderne Kunst, Nürnberg, Tipărit la Masterprint Super Offset, București

Un album retrospectiv care arhivează un proiect estetic contemporan.
Coperta curajoasă, o lucrare binecunoscută a grupului subREAL, trezeşte interes prin contrast, ironie şi referinţe critice.
Cartea ilustrează demersul artistic al grupului subREAL, demonstrând câteva dintre principiile artiştilor printr-un design grafic adecvat: transformarea culturii închise într-una deschisă, prelucrarea unor teme legate de convenţii artistice şi sociale – aspecte care reprezintă o abordare pertinentă a tematicii, cu respect faţă de rolul documentaristic al albumului.

Premiul pentru CARTE PENTRU COPII
Praf de zâne
Praf de zâne – Mădălina Andronic, Grafician / designer: Mădălina Andronic, Editat de autor, Tipărit la Atelier Fabrik

O carte pentru copii şi în egală măsură o carte de autor – Mădălina Andronic realizează atât textul, cât şi ilustraţiile, și înlocuiește tipografierea cu scrisul de mână.
Praf de zâne este o carte curată. O altfel de carte pentru copii, care invită la o experienţă captivantă, delicat interactivă – o descoperire pentru copii şi părinţi deopotrivă.
Are o bună dramaturgie a scenelor cu zâne: secvenţele alb – negru – sclipire, textul care clipoceşte, ritmul cărţii. Sensibilă, îngrijită şi unitară atât în ce privește designul grafic dar și ilustrația, cu o amprentă artistică şi personală, este o carte care merită să fie publicată într-o ediţie pentru un public cât mai numeros.

Premiul pentru CARTE EDUCATIVĂ / MANUAL
NU SE ACORDĂ

Premiul pentru VIITORUL EXPERIMENT TIPOGRAFIC
Nicoleta Radu, Mihai Barabancea, Nicu Ilfoveanu
Rescrierea secvenței – Overriding sequence – Mihai Barabancea, Bogdan Ghiu, Grafician / designer: Nicoleta Radu – book binding, book looks, print quality, experimental design, Nicu Ilfoveanu – supervizare concepţie grafică, Mihai Barabancea – concepție grafică, Editat de Asociaţia pentru Artă Ilfoveanu, Tipărit la Atelier Fabrik

O carte de artist care depune mărturia unei experienţe personale şi a transcenderii ei. Regăsim interesul de a căuta soluţii în materialitatea cărţii, în a conceptualiza designul de obiect – emoţia, jocul cu mântuirea sunt plasate în exteriorul cărţii. În transpunerea imaginilor contează ordinea, conţinutul, ritmul, iar cheia de rezolvare dramatică a subiectului se găseşte într-o tranziţie din interior spre exteriorul foilor, spre coperţi, gândite în alt limbaj grafic și este susţinută conceptual de finisajele extrem de îngrijite şi conştiente.

Premiul pentru ILUSTRAȚIE DE CARTE
Mircea Pop
Bohumil Hrabal – Lecţii de dans pentru vârstnici și avansaţi, Grafician / designer Mircea Pop – ilustrații, Alexandru Daş – DTP, copertă, Editat de Editura Art
Florin Bican – Şi v-am spus povestea aşa. Aventurile cailor năzdrăvani rememorate de ei înşişi, Grafician / designer Mircea Pop – ilustrații, Alexandru Daş – DTP, copertă, Editat de Editura Arthur
Scott O’Dell – Insula Delfinilor Albaştri, Grafician / designer Mircea Pop – ilustrații, Alexandru Daş – DTP, copertă, Editat de Editura Arthur
Scott O’Dell – Tabăra, Grafician / designer Mircea Pop – ilustrații, Alexandru Daş – DTP, copertă, Editat de Editura Arthur

Premiul se acordă lui Mircea Pop pentru ilustrarea originală și captivantă a mai multor cărţi, din colecţii diferite, cu abordare diferită.
Stilul coerent, sensibil îi aduce un plus fiecărei carţi pe care o ilustrează. Simple, dar curajoase, cu o notă personală puternică, ilustraţiile lui Mircea Pop îl reprezintă ca pe o voce unică în peisajul ilustratorilor tineri din România.
Desenele lui sunt migăloase, cu un aport de acurateţe, simplitate – acestea „se epurează” prin haşurare şi devin, totodată, vibrante. Atmosfera ilustrației este marcată de răbdarea de a se apleca asupra fiecărei trasări, balansată de abordarea jucăuşă, ironică, de un tratament proaspăt al subiectelor, al unghiurilor redate, în raport cu structura construcţiei.

Premiul pentru TÂNĂR DESIGNER
Radu Manelici
Ioana Nemeș. Carte de artist – Concept editorial și editor Alina Şerban, Editor asociat Ştefania Ferchedău – Grafician / designer: Radu Manelici – design, Aurelian Ardeleanu – DTP, Ioan Olteanu – DTP, Editat de Asociatia PEPLUSPATRU în colaborare cu Spector Books Leipzig, Tipărit la Atelier Fabrik
Vederi încântătoare: Urbanism și arhitectură în turismul românesc de la Marea Neagră în anii ’60–’70 – Alina Șerban, Kalliopi Dimou, Sorin Istudor, T. Elvan Altan, Irina Băncescu, Elke Beyer, Adina Brădeanu, Anke Hagemann, Claude Karnoouh, Olga Kazakova, Juliana Maxim, Carmen Popescu, Magda Predescu, Adelina Ştefan, Irina Tulbure, Ana Maria Zahariade, Grafician / designer: Radu Manelici – design, Aurelian Ardeleanu – DTP, Editat de Asociația PEPLUSPATRU, Tipărit la Fabrik, București
Dear Money – Concept editorial Alexandra Croitoru și Magda Radu, Grafician / designer Radu Manelici – design, Aurelian Ardeleanu – DTP, Editat de Asociaţia Salonul de Proiecte, Muzeul Naţional de Artă Contemporană, București, Tipărit la Master Print Super Offset.

Radu Manelici se remarcă prin designul realizat pentru mai multe publicaţii, diferite ca structură editorială şi ca focus tematic, tânărul designer impune un standard de design grafic actualizat, echilibrat, fără să dezvolte o manieră uniformizantă. Chiar dacă a dezvoltat un stil identificabil, reuşeşte să impună fiecărei lucrări un limbaj grafic aparte, diferit de la o carte la alta; intervenţia designerului se exprimă în detalii grafice, percepute ca subtile extensii ale conţinutului vizual şi textual al cărţii. Regăsim mărci de stil personal – într-un standard auto-impus de abordare riguroasă şi consistentă.
Atent la construirea cărţilor ca obiecte în sine, designul este pliat pe conţinut, detaliile de macro- şi microtipografiere sunt tratate cu multă ştiinţă şi fineţe. Conceptul grafic nu este numai o ilustrare a strucurii editoriale, ci o interpretare a acesteia şi a temelor fiecărei cărţi în parte.

Premiul pentru CARTE ÎN EDIȚIE LIMITATĂ
Sorina Adina Vasilescu – Cutia
Cutia – Grafician / designer Sorina Vazelina, Alexandru Grigore Liteanu, Editat de autor, Tipărit la Atelierul de Gravură al Universității Naționale de Arte din București, Atelierul de Gravură Jecza Gallery Timișoara, 2mdigital Print București, Primitiv Print București

O carte obiect – carte de artist – o carte de artă. O carte care a întrunit imediat consensul membrilor juriului pentru categoria ei.
Ca o cutie veritabilă, conţine o cantitate demoralizatoare de detalii. Trece prin extrem de multe abordări stilistice, tehnici de imprimare şi realizare, cromatici diverse. Teme de documentare şi căutări estetice personale, mai multe emoţii şi căutări transferate într-o mare varietate de materialităţi, texturi, stiluri, grile de tratare grafică – însă toate detaliile îşi găsesc locul în cutie şi pe cutie, nimic nu se pierde în afară. Totul se armonizează, creează o stare, o explorare personală sinceră şi dăruită.

—————————————————————————————————–

în afara competiției: notă a juriului pentru PROIECT EDITORIAL INOVATIV
În fața blocului 

În fața blocului – o colecție de 55 de jocuri şi „faze” ale generației cu cheia la gât – Vlad Tomei, Mihai Gheorghe, Grafician / designer: Mihai Gheorghe – design de obiect, graphic design, ilustratie, Vlad Tomei – design de obiect, Editat de Supersomething, Tipărit la Masterprint Superoffset Bucuresti

Proiectul educaţional şi editorial propune o rezolvare îndrăzneaţă şi bine articulată din punct de vedere al conceptului şi designului grafic, care interpretează vizual specificitatea fiecărui joc al copilăriei, ţinându-le pe toate împreună într-o formulă practică şi versată. Un proiect editorial inedit, care îi învaţă pe copiii de azi cum se jucau cei de ieri. O provocare de a face o colecţie interactivă de jocuri care să redevină atractive pentru generaţiile noi, în condiţiile în care ne sunt de fapt prezentate instrucţiuni de joacă, reguli.
Juriul consideră că această publicaţie poate fi o direcţie de re-modelare a conceptului de învăţare şi transfer de know how între generaţii.