După jurizare (2012)

 Jury ‹Best Romanian Bookd design 2012›  – Uta Schneider

” For nominating the books to the final round of voting, the jury worked intensive through all categories. The focus of the jury lay in the appraisal of visual organisation and the design of the submitted books with regard to image and text: typography, illustration, cover design and the quality of legibility were discussed.

With the concentration on the overall design of the books, the jury had to drop out many submitted books because of the lack of macro-typographic sensitivity. The discussion made visible that the judges very often missed the understanding of typographic rules and an idea of how to use the right typeface for a good legibility. Mostly the quality of illustration was outstanding but the use of typeface and layout of the text was not at the same level. Especially in the category of children’s books it was obvious that the main effort was made for the illustration, but the typographic form often couldn’t stand the style of the image.

At the centre of the jury work was the dialogue on the criteria for good reading typography, on design which is appropriate to the book’s content and on the finish and features of a book. The jury discussed intensely the specific aspects of Romanian book design contrary to global influences. Which book has – regardless of the content – a specific Romanian style? And: is it necessary to point to this characteristic?

After extensive deliberation the three books for the ‹Award› plus the one for the ‹Encouraging Price› were selected by majority agreement. The jury hasn’t take the easy way out.”

Jurizare: Cele mai frumoase cărţi din Romania, 2012, octombrie

Uta Schneider (a consiliat organizatorii pe tot parcursul organizării concursului şi a moderat procesul de jurizare)

Pentru a nominaliza cărţile care urmau să intre în ultima rundă de votare, juriul a parcurs cu atenție toate titlurile depuse, la fiecare categorie. În centrul atenţiei s-au aflat organizarea vizuală şi design-ul cărţilor trimise în concurs, în relaţie cu imaginea şi textul fiecăreia: tiparul, ilustraţia, designul copertei şi calitatea lizibilităţii.
Juriul a fost nevoit să elimine un număr mare de cărţi din cauza lipsei de atenţie acordată tiparului (typography). Pe parcursul dezbaterilor, juraţii au simţit adeseori că au de a face cu nerespectarea regulilor de typography şi ignorarea faptului că lizibilitatea unui text ţine de aceste reguli. De cele mai multe ori ilustraţia a fost de o calitate excepţională dar litera folosită şi layoutul paginii nu se ridicau, de cele mai multe ori, la aceeaşi înălţime. În special, în cazul cărţilor pentru copii era evident că efortul major era depus pentru realizarea ilustraţiei iar forma tiparului nu reuşea adeseori să corespundă stilului ilustraţiei.
Juraţii au discutat în jurul criteriilor care ţineau de adecvarea tiparului cu textul, a layoutului cu conţinutul şi de calitatea finisării. Discuţii intense au avut loc şi pe tema specificului ilustraţiei din România, dacă există un asemenea specific şi dacă este important să-l punem în valoare.
După îndelungi deliberări, cărţile propuse pentru cele trei premii, plus cel pentru premiul de încurajare au fost nominalizate cu majoritate de voturi. Juriul nu a optat pentru calea cea mai uşoară de evaluare.

###############

Cele mai frumoase tinere carti – Stela Lie

” A fost o incantare sa iau parte la prezentarea Utei Schneider. Atata rigurozitate, claritate si pasiune pentru carte! Pentru forma ce contine si transmite idei, emotii vizuale pe care nici o alta forma nu le poate transmite in acest fel. Cum spunea Uta, nu uita sa te intrebi atunci cand faci sau judeci o carte, de ce? de ce arata asa si nu altfel? e motivata proportia, marimea, litera, ilustratia si etc.
Si jurizarea a fost interesanta, mi-a oferit ocazia sa vad un extras din piata de carte, cam ce tiparim noi mai bine, acum. Literatura, carte non-fiction, albume, carti pentru copii.

Am vazut multe ilustratii originale, diferite ca stil, facute de tineri ilustratori care nu asteapta decat sansa oferita de edituri pentru a arata ce stiu. Pacat insa de atata ilustratie frumoasa servita prost de lay-out si de tipar! Cata carte de arhitectura exceptionala! Ne-am obisnuit si aproape ca nu mai bagam in seama frumoasele albume, uitam cat ne-am fi bucurat sa le avem in librarii acum 10 ani!

Ce talentati sunt tinerii graphic-designeri…Nu mi-e frica de cuvinte, nu ma intereseaza sa inventez pentru profesiunea asta un nume. Sa le spunem “designeri de carte” (Buchdesign, bookdesign)?Ar trebui sa ne hotaram candva.

Pana una-alta, bine ca au inceput sa existe, sa se vada pe piata. Preferatele mele au fost cartile “normale”, nespectalculoase, carti de literatura, modeste ca investitie, perfecte insa ca design, cu putine detalii dar puse unde trebuie, cu litera bine aleasa.

Carti cu care “nu rupem gura targului” dar am putea intra in orice librarie europeana. Deocamdata e foarte bine atat.

In anul viitor (anii) vor aparea si cartile socant – de – creative – in stil – romanesc….

Asa ca, la multi ani “Cele mai frumoase carti”! “

#########

Nicu Ilfoveanu

“Pe zona “de artă” am observat o ofertă consistentă de carți “de arhitectură” – poate ar trebui o categorie aparte pentru aceasta – bine concepute si tiparite, dar o lipsa de carti “de fotografie”, paradoxal pentru că după literatură, imaginii fotografice îi este cel mai propice mediu, cartea.

Cartile premiate sunt mai aproape de ideea de “carte obiect”, dar printre premii s-au (re)gasit si carti de literatură, unele dintre ele alese dupa o anumita valență a conceptului de frumusețe referitor la cărți, și anume acela de placere tactilă, aparență umilă – într-un cuvânt: lizibilitate perfectă.”

 #########

Tim Nadasan

“M-am intrebat la ce si cui foloseste acest concurs.
Atita timp cit majoritatea covirsitoare a productiei editoriale in Romania in parametrii de design de carte este coordonata, la nivelul editurilor, de catre neprofesionisti, nu vad cum s-ar schimba acest lucru avind un concurs profesionist care sa premieze cele mai frumoase carti. Si acest lucru se vede imediat ce parcurgi cartile, chiar cartile trimise la concurs. 95% dintre ele sint in ansamblu mediocre chiar daca pe alocuri sclipesc in anumite aspecte (ilustratie, sau coperta sau realizare tipografica). Si totusi 5% dintre carti se desprind net. Si asta chiar merita de semnalat.

Visez la vremea cind acest procent se va fi inversat, chiar daca stiu ca intr-un viitor nu prea indepartat, cartea, ca obiect de tinut in mina si ca productie de masa, va disparea.”

#########

Adina Pasca – moderator jurizare

“Premiile au fost acordate, de membrii juriului, unor carti echilibrate in ce priveste designul, in raport cu continutul si modul de procesare a informatiei. Selectia juriului puncteaza o data in plus cartea ca obiect, scopul designului de a fi fidel continutului, de a-l face cat mai lizibil, dar si de a face din carte un lucru atractiv, placut ochiului, dar placut si mainii.

Premiul de incurajare pentru un tanar grafician a punctat sensibilitatea si originalitatea ilustratiei, o buna abordarea a tipografiei (in sens de ‘typography’), intr-o editie bibliofila a cartii cartilor. “