Ştiri

Fiecare carte frumoasă este o lume în sine – întâlnire cu Corinne Trovarelli despre „fabricația” de carte

• 12 septembrie 2014, ora 15.00
• Institutul Francez din România/București, Bd. Dacia nr. 77, București

În cadrul proiectului „Cele mai frumoase cărți din România”, specialiştii implicați în realizarea unei cărți (graficieni, ilustratori, fotografi, editori, tipografi) sunt invitaţi la o întâlnire (masterclass) cu Corinne Trovarelli, unul dintre profesioniștii recunoscuți și premiați din domeniul designului de carte din Franța, activitate organizată de către Asociaţia pentru Performanţă şi Cultură în parteneriat cu Institutul Francez din București.

Masterclass-ul se desfăşoară în ziua de vineri, 12 septembrie, începând cu ora 15.00, iar după ora 17.30 are loc a doua secțiune a evenimentului, deschisă publicului: o discuție între Corinne Trovarelli, graficieni și editori de carte români. Corinne Trovarelli va aborda subiectul producției de carte, cu exemplificarea modului de realizare a două cărți pentru care a fost premiată în competițiile de design de carte din Franța, respectiv „Chefs-d’œuvre du Musée d’Orsay” și „Paris Haute Couture”.

Printre temele abordate amintim: prezentarea meseriei de “șef de producție” de carte şi specificitatea rolului său în cadrul echipei editoriale; parcursul fabricării unei cărți frumoase în Editura Flammarion şi misiunea de coordonare a echipei care se ocupă de producția efectivă a cărții odată ce aceasta a fost concepută; tendințe actuale în realizarea cărților în mediul editorial francez și internațional.

Corinne Trovarelli, preşedinte al juriului „Cele mai frumoase cărţi din România 2014”, este șef de producție în cadrul departamentului Cărți ilustrate al Editurii Flammarion, unde conduce o echipă de șapte specialiști. Diferitele domenii în care activează sunt: albume de artă, cărți practice și cărți pentru copii. A fost premiată în cadrul concursului „La Nuit du livre”, la secțiunea cărți frumoase, în 2011 și în 2012.

Participarea la masterclass este gratuită, pe bază de înscriere (locurile fiind limitate). Activitatea se va desfășura în limba franceză cu traducere simultană.

Afis Masterclass Corinne Trovarelli

 

Concursul naţional de design de carte, ediţia a 3-a (2014) se află în stadiul jurizării. În concurs s-au înscris în jur de 200 cărţi realizate în ultimul an în România și Republica Moldova. Juriul va selecta minimum 25 de cărţi frumoase care vor fi prezentate publicului într-o expoziţie itinerantă, care va fi inaugurată la București la începutul lunii octombrie. Toate cărţile selectate de juriu vor reprezenta România în competiţia internaţională de design de carte „Best Book Design from All Over the World”, Leipzig 2015.
Detalii despre proiect și formularul de înscriere pentru masterclass sunt disponibile pe www.celemaifrumoasecarti.ro.

Organizator: Asociaţia pentru Performanţă şi Cultură
Proiect cultural finanțat de: Administraţia Fondului Cultural Naţional
Parteneri: Institutul Francez din București, UNARTE, Asociația Editorilor din România, Uniunea Editorilor din România, Institutul Cultural Român, Galeria Posibilă, Clubul Ilustratorilor, Asociația Idioma, Cărtureşti, Global Mindscape, Arta Grafică, Agressione, Sappi, Asociația Da’ De Ce,
Radio France Internationale România, Radio România Cultural, Observator cultural, Liternet, Dilema Veche, 24 FUN, Modernism, Hyperliteratura, Igloo, Agenţia de carte, Bookaholic, Librăria Kyralina, B24kids, Calendarul Magic, Copilul.ro, SuntPărinte.ro
•Mai multe informaţii despre concurs: Asociaţia pentru Performanţă şi Cultură
Telefon 0733.117.755 sau e-mail acasa@celemaifrumoasecarti.ro
•Mai multe informaţii despre masterclass: Ina Revnic – 0745.617.590 sau e-mail acasa@celemaifrumoasecarti.ro
•Informații pentru presă: Angelica Iacob – 0724.083.932, acasa@celemaifrumoasecarti.ro

Fiecare carte frumoasă este o lume în sine – interviu cu Corinne Trovarelli

Corinne Trovarelli, preşedinte al juriului “Cele mai frumoase cărţi din România 2014”, este șef de producție în cadrul departamentului Cărți ilustrate al Editurii Flammarion, unde conduce o echipă de șapte specialiști. Diferitele domenii în care activează sunt: albume de artă, cărți practice și cărți pentru copii. A fost premiată în cadrul concursului ”La Nuit du livre”, la secțiunea cărți frumoase, în 2011 și în 2012.

Corinne Trovarelli, invitată în proiectul „Cele mai frumoase cărţi” prin sprijinul Institutului Francez din Bucureşti, susține şi o conferinţă/masterclass pentru editorii şi graficienii români, care va avea loc în ziua de vineri, 12 septembrie 2014 la sediul institutului.

Corinne Trovarelli, aţi fost premiată de două ori în cadrul prestigiosului concurs francez „La Nuit du Livre” – Chefs-d’œuvre du Musée d’Orsay în 2011 și Paris Haute Couture în 2012. Două cărți excepționale – două premii. Care este zona de intersecție în evaluarea frumuseții unei cărți? Care sunt atributele apreciate de juriu?
Premiul acordat la categoria de cărţi frumoase este, fără îndoială, cel mai simbolic premiu al concursului „La Nuit du Livre”. Să descoperi o carte ilustrată, să o deschizi, să o răsfoieşti constituie întotdeauna un moment special în care toate speranţele sunt permise, toate descoperirile sunt posibile şi toate emoţiile sunt gata să se exprime.
Aceste două cărţi au fost premiate pentru originalitatea conţinutului şi a formei, pentru grija avută la producerea lor. În ambele cazuri, au fost combinate hârtii de gramaj diferit, unele dintre ele colorate. Coperţile pânzate elegante, respectiv doar coperta spate pânzată au contribuit, fără îndoială, la aprecierea acestor lucrări.

Cum credeți că au influențat aceste premii destinele cărților?
Premiile acestea au impact direct mai mult asupra profesioniştilor şi mai puţin asupra cititorilor. Dar recunoaşterea unei lucrări pentru calitatea realizării ei sau pentru grija avută la producerea ei o scoate în evidenţă printre celelalte produse echivalente pe o piaţă extrem de concurenţială. Ea este valorizată. Reprezentanţii editurii o prezintă cu mai multă plăcere, librarii o favorizează când fac comenzi şi îi acordă un spaţiu privilegiat în librărie. Ele au, de asemenea, un avantaj faţă de lucrările care sunt poziţionate comercial în acelaşi loc.

Cum v-au influenţat aceste distincții pe plan profesional?
În munca mea de zi cu zi, premiile acestea nu fac nicio diferenţă. În schimb, ele constituie recunoaşterea experienţei acumulate de-a lungul anilor, a investiţiei mele, în ochii mediului profesional în care evoluez. Fabricarea de cărți este o meserie din umbră. Nu lasă loc de ego. Provocarea este să reuşim să ajungem la cel mai bun rezultat posibil, în cele mai bune condiţii posibile, cu mijloacele care ne sunt puse la dispoziţie.

Privind înapoi în timp, aţi putea să ne spuneți cum s-a format interesul dumneavoastră pentru „facerea de cărţi” și cum aţi devenit „fabricante”?
Fabricarea de carte nu a fost prima mea meserie. Am început să lucrez în presă, ca jurnalist şi corector. Deoarece oportunităţile profesionale din acest domeniu s-au rărit, am ales să-mi reiau studiile. Dat fiind faptul că, în trecut, urmărisem procesul de fabricație fără să înţeleg prea bine despre ce este vorba, am hotărât să mă formez profesional pentru această meserie. În acest scop, am urmat cursurile Şcolii Estienne, pentru meseria de fabricant. De atunci, am început să lucrez la Flammarion, în cadrul departamentului de producţie de cărţi ilustrate. Din 2005, sunt şef de producţie al departamentului de Cărţi ilustrate (albume de artă, cărţi practice şi cărţi pentru copii și tineret).

Ca „şef de producţie” la Editura Flammarion, coordonaţi o echipă de șapte specialiști. Ce presupune această funcție și ce ne puteți împărtăși cu privire la experienţa de peste zece ani la Editura Flammarion?
A fi şef de producţie în cadrul unei edituri mari, în particular în cadrul Editurii Flammarion, presupune o dublă responsabilitate, atât din punct de vedere managerial, cât şi operaţional: conduc o echipă de şapte persoane şi supervizez, în acelaşi timp, producerea unui număr mare de albume de artă, în special cataloage de expoziţie. Să fii şef de producţie înseamnă să reprezinți şi să susții poziția acestui serviciu în faţa superiorilor și apoi în faţa furnizorilor. Este o muncă care se bazează pe o colaborare strânsă cu editorii şi pe o relaţie de încredere cu directorul de producţie al Editurii Flammarion, Yves Lhommée.
Departamentul de producţie de cărţi ilustrate al Editurii Flammarion reuneşte albumele de artă şi cataloagele de expoziţie (monografii ale marilor pictori, lucrări consacrate marilor fotografi, inclusiv contemporani, cărţi de gastronomie, cărţi despre marile domenii viticole, cărţi despre realizări prestigioase, de pildă Cartier, cât și lucrări marca Arthaud), cărţi practice (de bucătărie, de grădinărit, de regim alimentar, de împletit) şi cărţi pentru tineret (albume pentru copii de toate vârstele).

În ce constă procesul de fabricaţie a unei cărţi frumoase şi ce rol jucaţi în alegerile care privesc design-ul unei cărţi obiect?
Punctul de plecare rămâne ideea sau, în cazul unui catalog de expoziţie, manifestaţia. Forma se elaborează în jurul respectivei idei sau al respectivului eveniment: cum să îl pui în valoare, dincolo de text, prin grafică (machetă), prin ilustraţii sau materiale (raportul format/ paginare, alegerea hârtiei, a materialelor…). Fabricantul intervine după ce aceste alegeri sunt făcute, pentru a le valida pe plan tehnic. Fabricantul face propuneri (în ceea ce priveşte hârtiile, procedeele de imprimare ş.a.), în limita a ceea ce este tehnic posibil în bugetul prestabilit. Flammarion este o editură mare, care reuneşte în cadrul ei mulți specialiști. Fiecare persoană, din postul pe care-l ocupă, trebuie să propună cea mai bună soluţie posibilă. Pentru a obţine cât mai multe propuneri, pentru a se reînnoi, Editura Flammarion apelează, de asemenea, la graficieni independenţi. Editura face demersuri pentru a se evidenţia, prin lucrările sale, pe o piaţă care se diminuează din ce în ce mai mult.

Dacă ar fi să mutăm puțin discuţia, cum percepeţi statutul cărții în ziua de astăzi?
Sfârşitul cărţii s-a anunţat deja de mulţi ani, dar cartea supravieţuieşte şi se înnoieşte în permanenţă. Piaţa este mai restrânsă, mai concurenţială. Durata de viaţă a unei cărţi, chiar şi a celei ilustrate, este foarte scurtă, rentabilitatea ei trebuie să fie imediată, deoarece obligaţiile unei edituri ca Flammarion sunt foarte mari. Aceste constrângeri duc la îndepărtarea unor anumite proiecte, considerate prea puţin rentabile pe termen scurt sau mediu. Doar cărţile frumoase realizate printr-un parteneriat (muzee, organizaţii) sau care beneficiază de o susţinere publică cum ar fi cele din partea Centrului naţional al cărții au şanse să apară, să fie difuzate, să aibă onoarea de a fi mediatizate şi, astfel, să ajungă la un public mai larg.

În ce măsură influențează tehnologia digitală strategia de realizare a cărţilor, din punctul de vedere al execuției, în cadrul unei edituri mari? Care sunt cele mai sensibile segmente de pe piaţa cărţii?
Revoluţia digitală a început. Fiecare editură s-a adaptat în acest sens, dar, deocamdată, doar pe segmentul cărţilor care conţin text (de la 3% la 5% din vânzările totale în cazul best-seller-urilor). Cartea ilustrată digitală prezintă prea puţin interes strategic şi financiar pe termen scurt, în vreme ce dezvoltarea unei linii de producţie implică investiţii mari. Viitorul ei rămâne să fie scris. Fără îndoială, se va înscrie din ce în ce mai mult într-o formă multimedia, unde vor fi reunite partea audio şi cea video. Pentru texte, Editura Flammarion a lansat platforma digitală de distribuţie Eden Livre, destinată librarilor.

Cum ați descrie tendințele din ultimii ani în publicarea de cărţi frumoase? Şi care sunt „secretele” pentru ca o carte frumoasă – o carte obiect să ajungă la publicul ei? De fapt, cine formează publicul acestor cărţi obiect – cărți frumoase, cărți scumpe?
Cartea frumoasă trebuie să rămână oarecum inaccesibilă, să fie „un obiect râvnit” pentru a-şi conserva întreaga valoare. Cărţile frumoase care se bucură de succes nu sunt cele care propun un preţ bun, ci cărţile care se prezintă într-o formă nemaivăzută, fiind prezentate în ținute spectaculoase, bogat ornate, cărţile imprimate pe mai multe feluri de hârtii, de texturi diferite. Lucrarea devine, astfel, magnifică: transcende cartea şi se apropie de obiect. De pildă, în cadrul ultimului eveniment Paris Photo de la Grand Palais au fost foarte căutate lucrările consacrate marilor fotografi. Unele dintre acestea au costat peste 100 euro bucata, dar vizitatorii nu le-au putut rezista, deoarece ele onorează munca fotografului prin calitatea imprimării fotografiilor (tricromie, tonuri controlate…). Este vorba, desigur, despre un public format din cunoscători şi colecţionari, care dispun de mijloace financiare substanţiale. Acelaşi lucru este valabil şi pentru albumele de artă.

Dar in privința cărţilor ilustrate pentru copii? Aţi putea spune că, în ultima vreme, ele sunt „tratate” din ce în ce mai mult ca obiecte? Care este rolul dvs. în „conceperea” unei cărţi noi / unei noi colecţii în cadrul editurii?
La editura Flammarion, cărţile ilustrate pentru copii iau diverse forme, în funcţie de publicul ţintă:
– Prima copilărie: cărți realizate integral din carton;
– Pentru copii peste 6 ani: cărți cu orientare pedagogică, pentru intrarea în clasa pregătitoare („Je suis en CP” / „Sunt în clasa pregătitoare”); colecţia „Je Dessine” / „Desenez” (pentru a învăţa să deseneze); cărți despre cum să te costumezi singur; reţete de bucătărie; cărți documentare („Castor Doc”).
Cărţile obiect sunt mai tehnice: imprimare la cinci culori (policromie + Pantone metalic) sau din gama Din (policromie în care cyan şi magenta sunt înlocuite cu Pantone Reflex Blue şi Rhodamine Red) pentru o gamă cromatică mai bogată; formate mari – 28 x 36 cm. Cele mai vândute cărţi sunt lucrările cu orientare pedagogică. Să-ţi placă să citeşti, este bine. Să înveţi citind, este şi mai bine.

Ați putea să ne vorbiţi despre cum se integrează „fabricația” în realizarea unei cărţi?
În procesul de fabricație, fiecare carte frumoasă este o lume în sine. Ea spune o poveste: întâlnirile cu autorii şi artiştii, colaborările adevărate şi inteligente care îmbogăţesc lucrarea în curs. O muncă plină de pasiune de cele mai multe ori, dificilă uneori, ba chiar conflictuală. Când iau o carte în mână, îmi amintesc toate momentele prin care a trecut, toate emoţiile, toată energia investită şi întreaga muncă împlinită.

Interviu realizat de Adina Pașca și Angelica Iacob

Ultimele zile pentru înscrieri în concursul naţional de design de carte

Se prelungește până pe 5 septembrie termenul pentru înscrierea în concursul Cele mai frumoase cărți din România

La cererea unor edituri și pentru a prezenta publicului cât mai multe cărți frumoase, organizatorii Concursului național de design de carte, ediția a III-a oferă un răgaz suplimentar (de o săptămână) editurilor, graficienilor sau designerilor de carte din România și Republica Moldova. Astfel, perioada de înscriere pentru concurs s-a prelungit până pe data de 5 septembrie 2014. Până în prezent au fost primite un număr de 82 cărți care vor fi analizate din punctul de vedere al gradului de originalitate și inovație în conceptul editorial și al abordării designului de carte.

Carti inscrise concurs design Cele mai frumoase carti

Jurizarea va avea loc în perioada 10-24 septembrie, iar juriul va selecta minimum 25 de cărţi frumoase care vor fi prezentate publicului într-o expoziţie itinerantă la Bucuresti, Frankfurt, Paris, Cluj-Napoca, Iaşi şi alte locuri. Toate cărţile selectate de juriu vor reprezenta România în competiţia internaţională de design de carte „Best Book Design from All Over the World”, Leipzig 2015.
Juriul din acest an va acorda următoarele distincții: Premiul I, Premiul II şi Premiul III, precum și premii speciale – Premiul pentru ilustraţie, Premiul pentru carte pentru copii, Premiul pentru album, Premiul pentru tânăr designer, Premiul pentru carte de artist (categorie specială cu lucrări jurizate separat).
Fondul de premiere este de 5.000 de lei. Premiul pentru tânăr designer oferit de Institutul Cultural Roman constă în susținerea unei deplasări la Târgul Internaţional de Carte Salon du Livre, Paris 2015. Tânărul artist va fi unul dintre invitații Pavilionului României, în cadrul căruia va susține o prezentare a realizărilor sale în domeniul designului de carte.

Preşedintele juriului este Corinne Trovarelli, șef de producție în cadrul departamentului Cărți ilustrate al Editurii Flammarion, invitată în proiectul „Cele mai frumoase cărţi” prin sprijinul Institutului Francez din Bucureşti.
Studiind la Ecole Estienne din Paris, Corinne Trovarelli lucrează în cadrul departamentului Cărți ilustrate al Editurii Flammarion din 2003, unde conduce o echipă de șapte specialiști. Diferitele domenii în care activează sunt: albume de artă, cărți practice și cărți pentru copii. În trecut a fost responsabil de producție pentru lanțul de magazine Le Printemps și jurnalist freelancer. A fost premiată în cadrul ”La Nuit du livre” în 2011 pentru albumul “Chefs d’oeuvre du Musée d’Orsay” și în 2012 pentru cartea-obiect “Paris Haute Couture”. Ceilalţi membri ai juriului sunt: Arina Stoenescu, Timotei Nădășan, Daniela Chiorean, Alexe Popescu, Anca Mihuleț și Mihaela Paraschivu.
Regulamentul care descrie condițiile de participare și formularul de înscriere pentru Concursul național de design de carte, ediția a III-a pot fi accesate la https://arhiva.celemaifrumoasecarti.ro/arhiva

Organizator: Asociaţia pentru Performanţă şi Cultură
Proiect cultural finanțat de: Administraţia Fondului Cultural Naţional
Parteneri: Institutul Francez din București, UNARTE, Asociația Editorilor din România, Uniunea Editorilor din România, Institutul Cultural Român, Galeria Posibilă, Clubul Ilustratorilor, Asociația Idioma, Cărtureşti, Global Mindscape, Arta Grafică, Agressione, Sappi, Asociația Da’ De Ce,
Radio France Internationale România, Radio România Cultural, Observator cultural, Liternet, Dilema Veche, 24 FUN, Modernism, Hyperliteratura, Igloo, Agenţia de carte, Bookaholic, Librăria Kyralina, B24kids, Calendarul Magic, Copilul.ro, SuntPărinte.ro
•Mai multe informații despre concurs: Asociația pentru Performanță și Cultură
Telefon 0726.181.341 sau e-mail acasa@celemaifrumoasecarti.ro
•Informații pentru presă: Angelica Iacob – 0724.083.932, acasa@celemaifrumoasecarti.ro

Afis Cele mai frumoase carti 2014

Premii pentru design de carte în valoare de 5.000 lei şi un premiu atractiv pentru tânăr designer

• Premiul I, Premiul II şi Premiul III pentru cele mai frumoase cărţi din România
• Premii speciale pentru: ilustraţie, carte pentru copii, album, carte de artist
• Premiu pentru tânăr designer de carte: participarea la Târgul Internaţional de Carte Salon du Livre, Paris 2015

Înscrierile pentru Concursul naţional de design de carte, ediția a III-a au loc până pe data de 29 august, iar fondul de premiere este de 5.000 de lei. Vor fi apreciate lucrările care au un grad crescut de originalitate și inovaţie în conceptul editorial, în abordarea designului de carte. Juriul din acest an va acorda următoarele distincții: Premiul I, Premiul II şi Premiul III, precum și următoarele premii speciale:
Premiul pentru ilustraţie se acordă pentru calitatea ilustraţiei de carte, originalitatea și creativitatea ilustratorului. Premiul pentru carte pentru copii este oferit pentru cea mai bună realizare de design de carte pentru copii, Premiul pentru album – cărţilor de artă, de fotografie, cataloagelor, iar Premiul pentru carte de artist (categorie specială cu lucrări jurizate separat) se acordă pentru idee și noutate.
Inedit este Premiul pentru tânăr designer, oferit cu sprijinul Institutului Cultural Român (pentru prima dată în acest an). Acesta constă în susținerea unei deplasări la Târgul Internaţional de Carte Salon du Livre, Paris 2015. Tânărul artist va fi unul dintre invitaţii Pavilionului României, în cadrul căruia va susţine o prezentare a realizărilor sale în domeniul designului de carte.
Jurizarea va avea loc în perioada 10-24 septembrie, iar membrii juriului sunt: Arina Stoenescu, Timotei Nădășan, Daniela Chiorean, Alexe Popescu, Anca Mihuleț, Mihaela Paraschivu și Corinne Trovarelli.
Participarea specialistului din Franța, Corinne Trovarelli, este posibilă prin contribuţia Institutului Francez din Bucureşti. Corinne Trovarelli va susține și o conferință adresată profesioniștilor din mediul artistic și editorial, în cadrul căreia va împărtăşi cu participanţii experienţa de peste zece ani în cadrul Editurii Flammarion.
Editurile, graficienii sau designerii de carte din România şi Republica Moldova sunt invitaţi să înscrie cărţi apărute în ultimul an în Concursul naţional de design de carte, ediţia a III-a. Regulamentul care descrie condiţiile de participare şi formularul de înscriere pot fi accesate la https://arhiva.celemaifrumoasecarti.ro/arhiva

Organizator: Asociaţia pentru Performanţă şi Cultură
Proiect cultural finanţat de: Administraţia Fondului Cultural Naţional
Parteneri: Institutul Francez din București, UNARTE, Asociaţia Editorilor din România, Uniunea Editorilor din România, Institutul Cultural Român, Galeria Posibilă, Clubul Ilustratorilor, Asociaţia Idioma, Cărtureşti,            Global Mindscape, Arta Grafică, Agressione, Sappi, Asociaţia Da’ De Ce,
Radio France Internationale  România, Radio Romania Cultural, Observator cultural, Liternet, Dilema Veche, 24 FUN, Modernism, Hyperliteratura, Igloo, Agenţia de carte, Bookaholic, Librăria Kyralina, B24kids, Calendarul Magic, Copilul.ro, SuntPărinte.ro
•Mai multe informaţii despre concurs: Asociaţia pentru Performanţă şi Cultură
Telefon 0733.117.755 sau e-mail acasa@celemaifrumoasecarti.ro
•Informaţii pentru presă: Angelica Iacob – 0724.083.932, acasa@celemaifrumoasecarti.ro

Încep înscrierile în concursul naţional de design de carte „Cele mai frumoase cărţi din România” 2014

• Concursul naţional de design de carte, ediția a III-a
• Premii speciale: ilustraţie, carte pentru copii, album, carte de artist, premiu pentru tânăr designer
• Conferința pentru profesioniştii din domeniul cărţii
• Expoziţii cu cărţile câştigătoare

Asociaţia pentru Performanţă şi Cultură în parteneriat cu Asociaţia Editorilor din România lansează Concursul naţional de design de carte, ediţia a III-a. „Cele mai frumoase cărţi” este un proiect cultural cu desfășurare anuală, dedicat designului de carte, dimensiunii artistice a cărţii văzută ca obiect. Proiectul reinstituie designul de carte ca reper în relația cititorului cu cartea.

Înscrierile au loc până pe data de 29 august. Editurile, graficienii sau designerii de carte din România şi Republica Moldova pot înscrie cărţi apărute în ultimul an în concursul naţional de design de carte. Regulamentul care descrie condiţiile de participare şi formularul de înscriere pot fi accesate la https://arhiva.celemaifrumoasecarti.ro/arhiva/regulament/ şi la https://arhiva.celemaifrumoasecarti.ro/arhiva/formular-inscriere-2014/

Jurizarea va avea loc în perioada 10-24 septembrie, iar juriul va selecta minimum 25 de cărţi frumoase care vor fi prezentate publicului într-o expoziţie itinerantă. Toate cărţile selectate de juriu vor reprezenta România în competiţia internaţională de design de carte „Best Book Design from All Over the World”.

Juriul din acest an va acorda următoarele distincții: Premiul I, Premiul II şi Premiul III, precum și premii speciale – Premiul pentru ilustraţie, Premiul pentru carte pentru copii, Premiul pentru album, Premiul pentru tânăr designer, Premiul pentru carte de artist (categorie specială cu lucrări jurizate separat).

Fondul de premiere este de 5.000 de lei. Premiul pentru tânăr designer constă în susținerea unei deplasări la un târg internațional de carte în străinatate.

Membrii juriului sunt: Arina Stoenescu, Timotei Nădășan, Daniela Chiorean, Alexe Popescu, Anca Mihuleț, Mihaela Paraschivu și un specialist din Franța. Participarea acestuia este posibilă prin contribuţia Institutului Francez din Bucureşti. Specialistul din Franța va susține și o conferință adresată profesioniștilor din mediul artistic și editorial.

Expoziția „Cele mai frumoase cărţi 2014” va fi inaugurată la București la începutul lunii octombrie. Cărțile vor fi prezentate și la Târgul Internaţional de carte de la Frankfurt în pavilionul României. În proiect sunt programate o serie de expoziții cu cărți câștigătoare în cadrul celor trei ediții la București, Cluj-Napoca, Iași, cât și la Târgurile Internaţionale de Carte de la Göteborg (septembrie) şi Barcelona (octombrie).

În cadrul ediţiei 2013, juriul a selectat 39 de volume şi a acordat 8 premii. „Cele mai frumoase cărţi 2013” pot fi răsfoite la Institutul Francez din Bucureşti în perioada 16 iunie – 7 iulie 2014, într-o expoziţie care include şi 9 cărţi obiect realizate de artista Sophie Calle.
Cărţile selectate de juriu la a doua ediţie au mai fost expuse în Bucureşti, Cluj-Napoca, Iaşi, Timişoara, iar în străinătate au fost prezentate la târgurile internaţionale de carte: Frankfurt (octombrie 2013), „Best Book Design from all over the World” la Târgul de Carte de la Leipzig / Stiftung Buchkunst (martie), Salon du Livre Paris (martie), ICR Londra (aprilie).

Cei interesaţi pot găsi imagini cu cărţile câştigătoare la ediţiile anterioare, precum şi mai multe detalii despre proiect pe www.celemaifrumoasecarti.ro

Organizator: Asociaţia pentru Performanţă şi Cultură
Proiect cultural finanţat de: Administraţia Fondului Cultural Naţional

Parteneri: Institutul Francez din București, UNARTE, Asociaţia Editorilor din România, Uniunea Editorilor din România, Institutul Cultural Român, Galeria Posibilă, Clubul Ilustratorilor, Asociaţia Idioma, Cărtureşti,            Global Mindscape, Arta Grafică, Agressione, Sappi, Asociaţia Da’ De Ce,
Radio France Internationale România, Radio Romania Cultural, Observator cultural, Liternet, Dilema Veche, 24 FUN, Modernism, Hyperliteratura, Igloo, Agenţia de carte, Bookaholic, Librăria Kyralina, B24kids, Calendarul Magic, Copilul.ro, SuntPărinte.ro

 

• Mai multe informaţii despre concurs: Asociaţia pentru Performanţă şi Cultură, telefon 0733.117.755 sau e-mail acasa@celemaifrumoasecarti.ro
• Informaţii pentru presă: Angelica Iacob – 0724.083.932, acasa@celemaifrumoasecarti.ro

Afis Cele mai frumoase carti 2014

 

 

Îmbarcare pe carte pentru o călătorie printre ierburi și lumină

Atelier pentru copii la Institutul Francez din București

• atelier ludic pentru copii de 4-8 ani: Călătorie printre ierburi şi lumină cu Iulia Iordan
• sâmbătă 5 iulie 2014, ora 11.30
• intrarea liberă
• eveniment realizat în cadrul expoziției “Cele mai frumoase cărți”, deschisă până pe 7 iulie

Sâmbătă, 5 iulie, de la ora 11.30, Iulia Iordan, autoarea cărții Călătorie printre ierburi şi lumină, una dintre cărțile câştigătoarele în concursul naţional de design de carte „Cele mai frumoase cărţi din România”, vă invită la o călătorie în lumea ierburilor. Atelierul se adresează copiilor între 4 şi 8 ani* şi se desfăşoară la Mediateca Institutului Francez din Bucureşti (*Participanţii trebuie să fie abonaţi ai mediatecii – înscrierea este gratuită pentru copii cu vârste sub 12 ani).

calatorie_atelier

Institutul Francez din Bucureşti găzduieşte expoziţia de design de carte „Cele mai frumoase cărţi 2013” până la data de 7 iulie. Asociaţia pentru Performanţă şi Cultură expune toate cele 39 de cărţi româneşti finaliste în concursul naţional de design de carte, la care se adaugă 9 cărţi de excepţie realizate de artista Sophie Calle la editura franceză Actes Sud, fiecare dintre acestea reprezentând exemple de obiecte frumoase în care concepția grafică, ilustraţiile, calitatea tiparului, poveştile şi senzaţia tactilă îndeamnă la lectură.

„O carte este reușită dacă îmi spune o poveste, despre o operă sau altceva, care este foarte coerentă în alegerea formatului, a ilustrațiilor, a reproducerii, a hârtiei” spune Géraldine Lay, șef de producție la editura franceză Actes Sud și artist fotograf, membru al juriului la concursul “Cele mai frumoase cărţi” 2013.

„Cele mai frumoase cărţi” este un proiect cultural cu desfășurare anuală, aflat la a treia editie, dedicat designului de carte, dimensiunii artistice a cărţii văzută ca obiect. Proiectul reinstituie designul de carte ca reper în relația cititorului cu cartea. Activitatile sunt realizate cu sprijinul Administraţiei Fondului Cultural Naţional. Activitatea centrala este concursul național de design de carte, finalizat cu o expoziție a celor mai frumoase cărți din România. În această perioadă se pot înscrie în ediția 2014 a concursului atât cărțile în tiraj mare, cât și cele în tiraj redus. Termenul limită al înscrierilor este 29 august 2014. Detalii despre concursul naţional de design de carte sunt la adresa https://arhiva.celemaifrumoasecarti.ro/arhiva/concurs-national-design-carte/.

Organizator: Asociaţia pentru Performanţă şi Cultură
Proiect cultural finanţat cu sprijinul: Administraţiei Fondului Cultural Naţional
Parteneri: Institutul Francez din București, Institutul Cultural Român, Asociaţia Editorilor din România, UNARTE, Galeria Posibilă, Clubul Ilustratorilor, Asociaţia Idioma, Librăria Kyralina, Global Mindscape, Arta Grafică, Agressione, Sappi, Radio France Internationale România, Radio Romania Cultural, Observator cultural, Dilema Veche, 24 FUN, Hyperliteratura, Modernism, Igloo, Agenţia de carte, Bookaholic, B24kids, Calendarul MagicCopilul.ro, SuntPărinte.ro

Informaţii pentru presă Angelica Iacob – 0724.083.932, acasa@celemaifrumoasecarti.ro
Informatii despre concurs Adina Pașca 0726.181.341, adina@performanta-cultura.ro

Expoziţie de design de carte „Cele mai frumoase cărţi” la Institutul Francez din București

• cărţile selectate în Concursul naţional de design de carte, ediția 2013
• 9 cărţi frumoase realizate de Sophie Calle la editura franceză Actes Sud
• 16 iunie – 7 iulie 2014

Institutul Francez din Bucureşti găzduieşte expoziţia de design de carte „Cele mai frumoase cărţi” în perioada 16 iunie – 7 iulie. Asociaţia pentru Performanţă şi Cultură expune toate cele 39 de cărţi româneşti finaliste în concursul naţional de design de carte selectate de juriul proiectului în 2013, la care se adaugă 9 cărţi de excepţie realizate de artista Sophie Calle la editura franceză Actes Sud, fiecare dintre acestea reprezentând exemple de obiecte frumoase în care concepția grafică, ilustraţiile, calitatea tiparului, poveştile şi senzaţia tactilă îndeamnă la lectură.

„O carte este reușită dacă îmi spune o poveste, despre o operă sau altceva, care este foarte coerentă în alegerea formatului, a ilustrațiilor, a reproducerii, a hârtiei” este de părere Géraldine Lay, șef de producție la editura franceză Actes Sud și artist fotograf, membru al juriului la concursul “Cele mai frumoase cărţi” 2013.

Expoziţia de design de carte „Cele mai frumoase cărţi” este realizată în colaborare cu Institutul Francez din Bucureşti. „Cele mai frumoase cărţi 2013” au mai fost expuse în Bucureşti, Cluj-Napoca, Iaşi, Timişoara, iar în străinătate au participat la târgurile internaţionale de carte: Frankfurt (octombrie 2013), „Best Book Design from all over the World” la Târgul de Carte de la Leipzig / Stiftung Buchkunst (martie), Salon du Livre Paris (martie), ICR Londra (aprilie), urmând şi Târgul de Carte de la Göteborg (septembrie) şi Târgul Internaţional de Carte Barcelona (octombrie).

Organizator: Asociaţia pentru Performanţă şi Cultură
Proiect cultural finanţat cu sprijinul: Administraţiei Fondului Cultural Naţional
Partenerii ediţiei din 2013: Institutul Francez din București, Asociaţia Editorilor din România, UNARTE, Galeria Posibilă, Clubul Ilustratorilor, Asociaţia Idioma, Mkor, Librăria Kyralina, Librăriile Cătureşti, Arta Grafică, Agressione, Sappi
Parteneri media ai ediţiei din 2013: Radio Romania Cultural, Radio France International, Modernism, Igloo, Artclue

Afis expozitie Cele mai frumoase carti Institutul Francez

 

Sophie Calle

 

În premieră la Bookfest 2014: Expoziţie „Cele mai frumoase cărţi”

Expoziţia „Cele mai frumoase cărţi” cuprinde:
• 36 de cărţi româneşti finaliste în concursul naţional de design de carte, ediţia 2013
• o selecţie de cărţi frumoase realizate de Sophie Calle, editura franceză Actes Sud
• 19 cărţi ilustrate din Polonia
Unde, când:
• 28 mai – 1 iunie, în balconul cafenea din hala C4, la BOOKFEST, Romexpo, Bucureşti

Bookfest International (28 mai-1 iunie 2014), găzduieşte expoziţia de design de carte „Cele mai frumoase cărţi”, într-un spaţiu situat la balconul cafenea din hala C4, Romexpo. Organizatorii expun 36 de cărţi româneşti finaliste în concursul naţional de design de carte selectate de juriul proiectului în 2013, la care se adaugă 9 cărţi de excepţie realizate de artista Sophie Calle la editura franceză Actes Sud şi o colecţie de 19 cărţi poloneze, fiecare dintre acestea reprezentând o carte-obiect: obiect de joacă sau de studiu, obiect de design, cărţile sunt adresate copiilor, fiecare având un element surprinzător, dar toate reprezentând exemple de obiecte frumoase în care ilustraţiile, grafica, calitatea tiparului, poveştile şi senzaţia tactilă îndeamnă la lectură. Colecţia de carti din Polonia se adaugă “Celor mai frumoase cărţi din România” la Bookfest deoarece anul acesta Polonia este ţara invitată a târgului şi, în colaborare cu Institutul Polonez din Bucureşti, Asociaţia pentru Performanţă şi Cultură a realizat o selecţie de cărţi premiate în Polonia pentru design-ul special, care să bucure şi cititorii din România – mai ales pe cei mai mici dintre aceştia.

„Cele mai frumoase cărţi 2013” au mai fost expuse în Bucureşti, Cluj-Napoca, Iaşi, Timişoara, iar în străinătate au participat la târgurile internaţionale de carte: Frankfurt (ocombrie 2013), „Best Book Design from all over the World” la Târgul de Carte de la Leipzig / Stiftung Buchkunst (martie), Salon du Livre Paris (martie), ICR Londra (aprilie), urmând şi Târgul de Carte de la Göteborg (septembrie) şi Târgul Internaţional de Carte Barcelona (octombrie).

Expoziţia organizată în cadrul Bookfest International marchează începerea celei de-a treia ediţii a proiectului “Cele mai frumoase cărţi”, proiect cultural finanţat cu sprijinul Administraţiei Fondului Cultural Naţional.
Proiectul va fi lansat oficial pe 16 iunie, când vor fi anunţate toate detaliile concursului naţional de design de carte – ediţia 2014. Cei interesaţi pot găsi imagini cu cărţile câştigătoare în 2012 şi în 2013, precum şi mai multe detalii despre proiect pe www.celemaifrumoasecarti.ro.

Organizator: Asociaţia pentru Performanţă şi Cultură
Parteneri: Institutul Francez din Bucureşti, Asociaţia Editorilor din România, Institutul Cultural Român, Institutul Polonez din Bucureşti, Asociaţia Idioma, Galeria Posibilă, UNArte – UNAgaleria, Uniunea Editorilor din România, Clubul Ilustratorilor
Proiectul este realizat cu sprijinul Administraţiei Fondului Cultural Naţional (AFCN)

Cele mai frumoase carti din Romania

 

 

 

 

 

 

 

 

Cele mai frumoase carti din Romania proiect

Concursul naţional de design de carte, ediţia a 2-a (2013)

Competiţia din 2013 a fost parte a proiectului „Cele mai frumoase cărţi din România”.
Editurile, graficienii sau designerii de carte din România şi Republica Moldova au putut înscrie cărţi apărute în ultimul an în concursul naţional de design de carte până la 13 septembrie 2013.
Jurizarea a avut loc în perioada 10-24 Septembrie, iar juriul a selectat aproape 40 de cărţi frumoase care au fost prezentate publicului într-o expoziţie în perioada 4-8 noiembrie la UNAgaleria. Toate cărţile câştigătoare au reprezentat România în competiţia internaţională de design de carte „Best Book Design from All Over the World” – Târgul de Carte de la Leipzig, ediţia 2014 și au fost incluse în expoziţiile organizate de Stiftung Buchkunst.
Juriul a acordat şi 6 premii – Premiul I, Premiul II şi Premiul III şi 3 premii speciale: Premiul pentru cea mai bună ilustraţie, Premiul pentru cea mai frumoasă carte pentru copii, Premiul pentru carte bibliofila.
Membrii juriului: Matei Câlţia, Radu Manelici, Alexe Popescu, Raluca Bem Neamu, Anamaria Pravicencu şi Géraldine Lay (Franta).
Vezi aici lista câştigătorilor ediţia 2013.

Cele mai frumoase carti concurs 2013

Membrii juriului 2013

Géraldine Lay este născută în 1972, a absolvit Ecole Nationale Supérieure de la Photographie în 1997, trăiește și muncește la Arles. Geraldine Lay este ‘fabricant’ de cărți frumoase la editura franceză Actes Sud și artist fotograf. Lucrările sale sunt prezentate prin Galerie le Réverbère din Lyon.

Anamaria Pravicencu este artistă. Diplomată cu « félicitations du jury à la majorité » la Ecole Nationale Supérieure des Beaux-Arts din Paris și după o bursă LVMH la School of the Art Institute of Chicago, Anamaria Pravicencu își începe activitățile de management cultural în Franța în cadrul asociației La moitié pleine. Direcțiile prioritare pe care le-a dat proiectelor asociației Jumătatea plină, creată la București în 2006 împreună cu Octav Avramescu, privesc dimensiunea pedagogică și de cercetare în cultura contemporană, în special creația sonoră și muzicală (Sâmbăta Sonoră) și banda desenată (librăria și editura Jumătatea plină). Anamaria Pravicencu este de asemenea coordonator de proiecte la CNDB.

Raluca Bem Neamu este absolvent de Istoria și Teoria Artei în cadrul Universității de Artă din București și conduce în prezent asociația ”De dragul artei” care desfășoară programe creative pentru copii în domeniul educației culturale, în muzee și alte instituții de cultură. A organizat în cadrul asociației ateliere de lectură pentru familii cu copii de 2-8 ani în librăriile Cărturești. A fost consultant la unul dintre proiectele editurii Cartea copiilor (finanțat de Fondul Cultural Național) prin care au fost tipărite trei cărți de autori români, ilustrate de desenatori români tineri și talentați, primul proiect de acest tip din România. Este interesată de cartea pentru copii atât prin prisma meseriei cât și a rolului constant de mamă a doi copii mici.

Alexe Popescu după obținerea unei diplome de inginerie mecanică în limba franceza la Universitatea Politehnica din București, și-a continuat studiile la Universitatea Națională de Arte, secția design, susținând o diplomă in grafic design/type design. Activează în diverse zone ale designului: identitate vizuală, packaging, type design, stencils, fanzine, design de produs. A participat la mai multe workshopuri de design de carte. A obținut diploma pentru cea mai bună colecție la Gala Bun deTipar, 2013. Din 2007 este designerul editurii Publică.

Matei Câlţia – născut în 1977 în Bucureşti, este curator și director al Galeriei Posibile. A absolvit Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti, secţia Pictură. Matei Câlţia a lucrat cu artişti consacraţi ai scenei de artă din România – printre care Anca Benera, Matei Bejenaru, Irina Botea, Ştefan Câlţia, Ion Dumitriu, Nicu Ilfoveanu, Ion Grigorescu, Gili Mocanu, Dan Perjovschi, Roman Tolici, cât şi cu teoreticieni şi curatori – cum ar fi Vladimir Bulat, Oana Tănase şi Ştefan Tiron. Activitatea expoziţională a fost dublată de una editorială, printre cărţile publicate numărându-se – alături de albume de artist cum ar fi “Situaţii”, Matei Bejenaru (2007), “Steampunk Autochrome”, Nicu Ilfoveanu (2007) – și cărţi-obiect sau cărţi de artist: “Groapa de gunoi”, Ion Dumitriu (2007), “Bucureşti, Bruxelles, Chişinău”, Dan Perjovschi (2008). Acestora li se adaugă albumul “Ştefan Câlţia – Desene pentru Herina”, unde Matei Câlţia este editor și concept artist.

Radu Manelici are 27 de ani și este unul dintre designerii tineri români care acoperă arii multiple de lucru cu interes declarat pentru procesele din spatele limbajului vizual. A absolvit în 2008 Universitatea Națională de Artă București, specializarea Design Grafic, unde predă și urmează doctoratul în prezent. A lucrat între timp design de produs, scenografie, design grafic și, cu cel mai mare drag, typedesign. Lucrările lui denotă focusul pentru sisteme și grid-uri ca bază de construcție și ordonare de continuț.

Vlad A. Arghir este din 1980 filolog și traducător, din 1991graphic-designer liber-profesionist, instructor de design și comunicare vizuală. Între timp, ca jurnalist, este autorul, printre diverse articole pe teme culturale, al primei rubrici de critică de design grafic din România (în Observator Cultural, în 2004, la invitația lui Ion Bogdan Lefter). Activează și stă în București, la Düsselorf, la mare și oriunde e ceva de văzut.